By: Cyril Pereira


Tycoon Robert Kuok’s strategic purchase of Hong Kong’s paper of record in 1993 from Rupert Murdoch, was hailed as a master-stroke of timely guangxi before the 1997 handover of the territory from the UK to China. Murdoch exited as he did not want the aggressive China reporting of the South China Morning Post to derail his TV plans for the mainland.

But the independent streak of the SCMP prevailed over its new owner – to his bafflement. Kuok ran an Asian business empire where employees did as they were told. The SCMP proved doggedly different. Its journalists and editors were fixated on disclosure rather than political correctness. From the 1980s, the paper proudly tagged itself “One of the world’s great newspapers.” Its mission was to serve its readers rather than bow to the whims of transient owners.

Chairman outraged over China coverage

Editor Robert Keatley, formerly of the Wall Street Journal, in June 2000 copped the full blast of Kuok’s fury for a front-page story by then-China Pages Editor Willy Wo-Lap Lam on a delegation of Hong Kong tycoons (including Kuok) invited to meet President Jiang Zemin.

Willy wrote that their political support was sought and that business opportunities in China would be their reward. The China Liaison Office howled: how could a “friend of China”  allow such insensitive reports in a paper he owns?

A livid Kuok bawled Keatley out in his corporate office. The SCMP chairman then took the unprecedented step of penning an angry 2-page letter of displeasure. In corporate business culture, that should have triggered the resignation of the executive. Instead, the scholarly Keatley felt any reader disagreeing with the paper had a right to be published in its Letters Page.

And so SCMP readers and Hong Kong’s establishment woke the next morning to the full text of the chairman’s tirade against his editor. The editor’s footnote below the letter declared that Kuok was chairman of the SCMP. Kuok resigned his chairmanship at the end of 2000. Keatley, to Kuok’s credit, continued to the end of his contract.

From that point the SCMP was up for sale. It took 15 years more for a buyer with the cash – and the political logic – to take the SCMP off Kuok’s weary shoulders.

Was Jack Ma misquoted?

In July 2013 the SCMP published a Chinese language interview of Jack Ma in which he justified the 1989 military violence against student protestors in Tiananmen Square as “the most correct decision.” The subsequent blowback on mainland websites led to Ma claiming he was misquoted and demanding a correction from the paper. SCMP’s mainland-born editor Wang Xiangwei refused. (SCMP announced that Wang would be replaced as editor as takeover negotiations commenced).

The tense relationship between Alibaba and the SCMP continued as the paper questioned Alibaba corporate practices and highlighted the complaints of fake goods hosted on its e-commerce platform. Alibaba’s attempt to list on the HK Stock Exchange in 2014 failed to satisfy HKSE regulators. The SCMP’s subsequent commentaries were not altogether flattering. (Alibaba was accepted on the New York Stock Exchange).